• 10.jul.2011     Kl.16:17
  • Releasing nytt prosjekt: Veltrent Mamma!

    Ja, nå skal dere høre. Jeg har prøvd det meste som motivasjon. Men jeg kommer ikke riktig i gang igjen med formen slik den en gang var (sommeren 2009). I prinsippet så er kroppen minimalt forandret etter graviditet og barnefødsel, og vektmessig er jeg sånn omtrent der jeg var før jeg ble gravid. Muskler, derimot, er det ikke mye av, og det er det som jeg synes er pent. En veltrent, muskuløs kropp. 

    Men, med fare for å høres altfor kroppsfiksert ut (er ikke alle det?), så savner jeg mange av helsegevinstene med å trene regelmessig og ha en sterkere kropp. Overskuddet som kommer gjennom trening er absolutt min motiasjon nummer 1. Deretter kommer den automatiske lysten til å leve sundere, bedre selvtillit, bedre humør og bedre holdning. God holdning gjør mye med en kropp, og jeg kan godt se jeg har sunket sammen litt de siste åra. I tillegg er sprettrumpa borte, og den skal så absolutt trenes tilbake igjen. 

     Jeg er tidenes dårligste til å holde slike avtaler med meg selv, så jeg har rett og slett laget et avkrysningsskjema som jeg skal bruke når jeg oppdaterer treninga her på bloggen. I tillegg skal det komme formbilder hver uke. 1. august er en mandag, så jeg kommer nok med "Før" bilder den dagen. Formbildene kommer på fredag morgen. Det er den dagen jeg vil være ferdig med 3-4 av ukas 5 økter, og sannsynligvis den dagen jeg føler meg i best form. 

    Kostholdsmessig er jeg generelt motivert til å være sunn. Sommeren er vanskelig her i Danmark, for vi spiser ute hele tiden. Men det er ingen unnskyldning. Jeg må spise masse mer for å oppnå resultater, men også sunnere. Husker da jeg trena 5 ganger i uka tidligere, så hadde jeg allerede spist 3 måltider før lunch. Jeg kan godt merke det på matlysten når jeg trener, og det kan jo kun være positivt for resultatet når det kommer til muskelbygging. Jeg spiser generelt litt(!) lowcarb, så det fortsetter jeg nok med, og prøver å øke protein- og fettinntak istedet.

    Jeg vet at kroppsfokus i blogger ikke er særlig populært. Det er derfor viktig av meg å understreke at dette IKKE er trening og slanking, men trening for å oppnå en mer muskuløs kropp. Jeg har på ingen måte behov for å gå ned i vekt, snarere tvert imot, og ønsker på ingen måte fokus på vekt. Jeg vil ha mitt speilbilde som fokus, og et mål om markerte muskler. 

    Jeg vil også vise andre og meg selv at man selvfølgelig kan være veltrent selv om man har fått barn. Det finnes ingen "regel" om at mødre ikke kan være muskuløse og stolte over kroppen sin. Jeg vil bli en stolt og sterk mamma. Og det gjør ikke noe om mannen min synes jeg er lekker heller. 

    Jeg vil også understreke at jeg regner med, og er forberedt på litt negative kommentarer rundt dette. Men jeg tar det ikke så tungt. Jeg skal nok kunne forsvare min misjon. 

    Så tror jeg at jeg har fått notert ned det hele. Jeg gleder meg, og skal bruke resten av Juli måned på å motivere meg selv. Jeg har også ordnet meg et lite motivasjonsskjema:

     



    

    8 kommentarer

    Silje Hermansen

    10.jul.2011 kl.18:43

    Lykke til! Æ har ikkje vært veltrent så veldig mye av mitt liv, men rett før graviditeten va æ på mitt beste på den fronten. Skjønne godt ka du mene, å d e godt å føle sæ i form! I tillegg har d mange helsemessige fordela å bygge muskla, d veit æ som har hatt mye problema m prolapsa i ryggen. En sterk torso e absolutt m på å forebygge mange plaga. You go girl! Æ skal å komme mæ i gang når husokkupanten min får knødd sæ ut. ;)

    Trine

    10.jul.2011 kl.21:16

    Jeg synes du har verdens beste begrunnelse til å gå i gang, og hva er bedre enn å ha noe som forplikter litt mer enn bare ens egen lille plan! Så ingen grunn til negative tilbakemeldinger!

    Elsker å trene. Det er godt både fysisk og mentalt, men pga skade, har jeg hatt litt problemer med å komme igang igjen. Men nå skal jeg også bare igang!

    Har du noen idé om det blir løp. sykling, treningssenter, el....?

    Perlen

    10.jul.2011 kl.21:37

    Silje Hermansen: Jepp:) Og du skal vite at når man går rundt med en unge på arma hele dagen, såååå får man gode skuldermuskla iallefall:) Synes muskler er vakkert på jenter. Og ja, det er uten tvil mange helsefordeler:) Lykke til med knøinga:)

    Perlen

    10.jul.2011 kl.21:40

    Trine: Jeg vet iallefall alt om hvor vanskelig det er å komme igang. Men to uker i ilden og man vil bare fortsette og fortsette:) Jeg tar nok 4 styrkeøkter i uka i treningsstudio og en dag med løping eller liknende ute i naturen.

    Trine

    10.jul.2011 kl.21:45

    Ja, får satse på det. ;-) Får bare 'spenne hjelmen' og komme igang.

    Tror jeg starter med sykling, ut over ridningen. Så får jeg se hvordan kroppen takler det.

    Wheelbug

    11.jul.2011 kl.20:53

    Helsegevinst er jo den alleraller beste motivasjon til å begynne. Enten man er stor og tung, eller liten og lett trenger man helsa si, og hvis man da ikke passer på kroppen kan den lille og lette like gjerne være den som ender opp med alvorlige sykdommer senere i livet! :) Jeg samler også motivasjon for å komme i gang 6 uker etter fødselen. Har ambisjoner om 2 økter i uka jeg da... Tror det er mere realistisk for meg, for da kan jeg kanskje greie å fortsette når skolen begynner igjen.. :)

    Cecilie

    14.jul.2011 kl.13:32

    I believe in you, Perlemor:)

    Skulle ønske jeg var like flink, og motivert;)

    Perlen

    19.jul.2011 kl.05:56

    Cecilie: Takk, kjære C:)

    Skriv en ny kommentar

    Perlen

    Perlen

    27, Trondheim

    Hei! Jeg er en ekte Perle som befinner seg i København hvor det er dejligt å være norsk. Den 14.07.10 ble jeg mamma, og den 29.11.10 ble jeg kone. Det har vært et stort år for meg og min lille familie, og jeg gleder meg til å se hva 2011 bringer for oss. Hvis du vil følge med, så forteller jeg det meste her på bloggen. Jeg kan kontaktes på mail: merethethangstad@gmail.com

    Kategorier

    Arkiv

    Design av camillafredrikke.blogg.no
    hits