• 19.jul.2011     Kl.06:50
  • En anorektisk moteblogger med angst for karbohydrater...

    S fikk jeg selvflgelig en mail fra en av mine herlige lesere som i all sin bekymring lurte p om jeg (and I quote): "ikke kan la vre med slanke deg for du er nydelig som du er"...

    Dette er da, en kommentar til mitt nye"Treningsprosjekt", hvor jeg har store planer om bli en veltrent mamma. Vel, kjre leser, og andre som mtte finne p tro at jeg er enda en av de anorektiske motebloggerne som ikke spiser ett eneste gram karbohydrater og har angst for alt som fyller opp magen samtidig som jeg lper 3 mil hver dag, NEIIIIIII!

    Jeg har virkelig ingen ambisjoner om hverken g ned i vekt eller bli fanatisk nr det kommer til trening og kost. Jeg vil trene og leve sundt, og rett og slett ta imot alle helsegevinstene og eventuelle forandringer det har p kroppen med pne armer.

    For understreke hva jeg mener, vil jeg gjerne skrive et par ord om mine "Treningsidoler". Dette er to jenter hvis blogger jeg flger daglig. Og jeg lar meg selvsagt pvirke av deres smittende gode humr og mengder av energi. Dette er jenter som vil noe. Dette er jenter man trygt kan se opp til.

    De to jeg snakker om, er Silje Mariela (www.bodywork.blogg.no) og Kristine Weber (www.kriweb.no). Ikke bare kroppene, som jo ser fantastiske ut, men ogs motivasjonen og evnen til ha treningen som en livsstil er avgjrende for at jeg har valgt dem. Jeg har ftt tillatelse til lne to bilder av dem, slik at vi en gang for alle kan se hvor fantastisk flotte de er, og hvor heldig man er hvis man kan oppn en lignende fysikk.

    Silje Mariela


    Kristine Weber


    Jeg vil ogs ppeke noe de begge er riktig dyktige med, og det er kosthold. Kosthold er en stor del av treningen, og man kommer ingen vei hvis man sluntrer unna her. Disse to jentene tuller ihvertfall ikke med kostholdet sitt, for s ville de aldri hatt en s sterk og sunn fysikk.

    Og, en siste ting. Har en drm og en visjon om kunne nrme meg en lignende form, men jeg tenker alts p veldig lang sikt. S jeg stresser ikke, og har jo heller ingen ambisjoner om at det skal bety ALT for meg. Men det er jo virkelig ingenting som motiverer meg mer enn alle positive helsegevinster man sitter igjen med hvis man kommer i gang med en sunn og sterk livsstil.



  • 10.jul.2011     Kl.16:17
  • Releasing nytt prosjekt: Veltrent Mamma!

    Ja, n skal dere hre. Jeg har prvd det meste som motivasjon. Men jeg kommer ikke riktig i gang igjen med formen slik den en gang var (sommeren 2009). I prinsippet s er kroppen minimalt forandret etter graviditet og barnefdsel, og vektmessig er jeg snn omtrent der jeg var fr jeg ble gravid. Muskler, derimot, er det ikke mye av, og det er det som jeg synes er pent. En veltrent, muskuls kropp.

    Men, med fare for hres altfor kroppsfiksert ut (er ikke alle det?), s savner jeg mange av helsegevinstene med trene regelmessig og ha en sterkere kropp. Overskuddet som kommer gjennom trening er absolutt min motiasjon nummer 1. Deretter kommer den automatiske lysten til leve sundere, bedre selvtillit, bedre humr og bedre holdning. God holdning gjr mye med en kropp, og jeg kan godt se jeg har sunket sammen litt de siste ra. I tillegg er sprettrumpa borte, og den skal s absolutt trenes tilbake igjen.

    Jeg er tidenes drligste til holde slike avtaler med meg selv, s jeg har rett og slett laget et avkrysningsskjema som jeg skal bruke nr jeg oppdaterer treninga her p bloggen. I tillegg skal det komme formbilder hver uke. 1. august er en mandag, s jeg kommer nok med "Fr" bilder den dagen. Formbildene kommer pfredag morgen. Det er den dagen jeg vil vre ferdig med 3-4 av ukas 5 kter, og sannsynligvis den dagen jeg fler meg i best form.

    Kostholdsmessig er jeg generelt motivert til vre sunn. Sommeren er vanskelig her i Danmark, for vi spiser ute hele tiden. Men det er ingen unnskyldning. Jeg m spise masse mer for oppn resultater, men ogs sunnere. Husker da jeg trena 5 ganger i uka tidligere, s hadde jeg allerede spist 3 mltider fr lunch. Jeg kan godt merke det p matlysten nr jeg trener, og det kan jo kun vre positivt for resultatet nr det kommer til muskelbygging. Jeg spiser generelt litt(!) lowcarb, s det fortsetter jeg nok med, og prver ke protein- og fettinntak istedet.

    Jeg vet at kroppsfokus i blogger ikke er srlig populrt. Det er derfor viktig av meg understreke at dette IKKE er trening og slanking, men trening for oppn en mer muskuls kropp. Jeg har p ingen mte behov for g ned i vekt, snarere tvert imot, og nsker p ingen mte fokus p vekt. Jeg vil ha mitt speilbilde som fokus, og et ml om markerte muskler.

    Jeg vil ogs vise andre og meg selv at man selvflgelig kan vre veltrent selv om man har ftt barn. Det finnes ingen "regel" om at mdre ikke kan vre muskulse og stolte over kroppen sin. Jeg vil bli en stolt og sterk mamma. Og det gjr ikke noe om mannen min synes jeg er lekker heller.

    Jeg vil ogs understreke at jeg regner med, og er forberedt p litt negative kommentarer rundt dette. Men jeg tar det ikke s tungt. Jeg skal nok kunne forsvare min misjon.

    S tror jeg at jeg har ftt notert ned det hele. Jeg gleder meg, og skal bruke resten av Juli mned p motivere meg selv. Jeg har ogs ordnet meg et lite motivasjonsskjema:



    



  • 16.jun.2011     Kl.14:23
  • Treningsluxus

    Eeeeh, jeg skulle jo begynne p nytt treningssenter i gr, men det ble sushi istedet (?!!). I kveld skal vi p konsert ved Rosenborg Slott (tell u later), og imorgen skal Phillip jobbe seint. Lrdag er festivaldag. S blir det nok ikke fr mandag.

    N var jo poenget med det nye treningssenter at det var barnepass, s jeg burde jo ikke vre avhengig av Phillip. Meeen, n som jeg for ei uke ble ferdigutdanna, s fikk jeg i eksamensgave fra Phillip at han skulle betale treningen. Hurraaa. Og det som enda bedre er, er at jeg skal trene 1 mned p VIP avdelinga for se om dette kanskje kunne vre noe for meg.

    (Eh, halloo? NOE FOR MEG? selvflgelig er det da noe for meg!)

    VIP avdelinga tilbyr flgende:

    • Eksklusiv flles relax-lounge med spa
    • Saunaer
    • Flles dampbad
    • Solarium til fri benyttelse
    • Ekstra store skabe
    • Hndklder og badekber
    • Frisk frugt
    • Kildevand, kaffe og the

    I tillegg er det et begrenset antall mennesker som kan trene der, noe som passer meg helt perfekt. Det finnes ingenting verre enn trene i et stappfullt treningssenter.

    Iiiiih, gleder meg!!!


    



  • 11.jan.2011     Kl.07:40
  • Med god grunn til vre stolt av meg selv!

    Ja, i dag er jeg faktisk overdrevet stolt av meg selv. Det kan nok diskuteres hvorvidt alle er enige i at jeg har en god grunn, men for meg er det absolutt en optimal stolthetsrsak (?).

    Jeg stod nemlig opp klokka 05.00, til tross for at prinsessen har srget for tidenes mest ustabile nattesvn for sin mor. Og ikke bare stod jeg opp klokka 05.00, men etter en kopp kaffe og titusen tankespark i bakenden fikk jeg rota meg avgrde p trening.

    Jepp, u heard it; TRENING!

    S n er det gang i den igjen. Og i dag var rets frste morgentrening. Av mange!

    Har bevis for de som rister p hodet og smhumrer for seg selv fordi de nok en gang har tatt meg i en lgn:

    Jeg hadde virkelig glemt hvor herlig det var trene p morgenkvisten. Ingen irriterende fjortisser som lper rundt og "trener" mens skravla gr og tyggegummien rulles rundt hver en ledig finger som de ikke har langt oppi rvva til en av der deilige (!!!) fyrene som str og flasher en unaturlig muskuls kropp.

    S kommer bildebevis 2. Jeg kan med godvilje skimtes i det fjerne. Gadd ikke utsette dere for sminkefri dag. Ja, jeg er s overfladisk at dere ikke fr se trynet mitt klokka 06.00 p morgenen. Har slutta ta sol ogs, s ser bare tygd og utspyttet ut i tillegg til at jeg er bleik.

    Og det ble styrketrening. Som dere sikkert har skjnt, by now, s er lpeprosjektet lagt p is. Det er s himla kjedelig. Dessuten trenger bnnestengelen litt muskler. Fikk en liten bi-kommentar fra ei venninne her en dag om at hu syntes armene mine lignet armene p et afrikabarn i nd, s da er vel ikke lping og forbrenningstrening det beste for rette opp den saken.

    S i dag er skuldre, rumpe/ben og litt mage helt pumpet p Perlen.

    Belnning skal man selvsagt ha, s jeg investerte i favorittproteinpulveret:





    N skal proteinpulver med Kaffe Latte smak nytes sammen med en kopp kaffe og litt nettaviser for jeg skal teste ut min hjemmelagde saltskrubb (i mangel p en ferdigkjpt en). Deler oppskrift og resultat senere.

    Dagen i dag str i velvrens tegn!



  • 09.jan.2011     Kl.20:13
  • P'n igjen!



    Ja, nr vi s har vrt s utrolig rutinerte at vi har handla inn middager til en hel uke, s er det bare sette seg ned planlegge trenings- og skoleuka.

    P mandag skal vi p babysvmming med mdretrim. Det er et morsomt opplegg hvor mdrene frst har en halvtime i vannet mens babyene blir passet av instruktrene p land. S skal babyene bade med mammaen sin etterp. Gleder meg. M huske finne fram bikinien. Skulle nske jeg hadde badedrakt, men den eneste jeg eier er en med plass til gravid-mage. Den passer heldigvis ikke mer.

    S skal jeg klare morgentrening p tirsdag og torsdag, pluss 1 gang yoga. Det er jo nyttrsforsettene mine. I tillegg skal jeg jo trene en gang i helga, men n ser det ut til at vi reiser en tur til Sverige, s da fr det holde med masse ging.

    Skolearbeid SKAL vre en del av dagen. Ettermiddagsluren til Emilia str i skolearbeidets navn. Da skal jeg sitte og lese. Alt husarbeid skal derfor gjres fra morgenen av, s jeg kan konsenterere meg masse om skolen utover dagen.

    Jeg hper jeg fr til alt jeg nsker. Dette blir ei fin prveuke, for neste uke er det norgestur igjen. Men det blir ikke s lenge som sist...

    ...bare en liten studietur!



  • 17.nov.2010     Kl.07:50
  • Mave BALLE Lr med elendige instruksjoner!

    Torsdag droppa jeg lpe til fordel for min frste gruppetime evver i Danmark; Mave, Balle, Lr. Ja, alts Mave, rompe, lr p godt norsk.

    Ett eller annet sted i mitt hode hadde jeg jo sett for meg at kvaliteten p instruktrene og gruppetimene her i en av de strste fitnessenter-kjedene i Europas hovedstad var mega hy. Men, den gang ei. Kanskje sttte jeg bare p feil instruktr, men det er da litt merkelig nr hun begynner timen med:

    1) Slenge dritt om sin kollega (hvem n det er), og si flgende "Jeg ved I har lavet den her velse med min kollega, men I skal alts flge med nu nr jeg viser den igen, for JEG nsker at holde fokus p at lave velsen rigtig!"

    2) Avbryter alle, til og med musikken midt i settet fordi n person ikke gjr velsen riktig og viser henne det foran alle sammen. Joda, man skal srge for at alle gjr det rigtig, men jeg s trene nesten piple frem p den stakkars jenta, som forvrig prvde s godt hun kunne og aldri fikk det til.

    Det stopper ikke her. Videre gjr hun flgende "feil" (i mine yne):

    3) Spiller house og techno for full guffe, elv om minst 5 av deltagerne er pensjonister, og INGEN hrer hva hun sier. Der er forskjell p en pumpe-time og en lell mave-balle-lr mener n jeg.

    4) Bruker velser JEG (betyr ikke at det er riktig alts) har lrt at er belastende her og der, og gjr dem i tillegg i s hyt tempo at ingen nr gjre det riktig.

    I tillegg til dette synes jeg bare det hele virket totslt uproffesjonelt, og lite hyggelig og motiverende. Jenta var grei nok, men sett henne p en time med mer tempo og energi og lavere aldresgruppe, s fr hun kanskje noe igjen for det selv ogs.

    Mon tro om jeg noen sinne beveger meg inn p en gruppetime igjen. Jeg br jo det. For det kan jo umulig vre snn at ALLE gruppetrenerne er s, eh, drlige?







  • 16.nov.2010     Kl.20:31
  • Trening uke 3: "1 mil p 1 time"

    Jeg lar bildet tale for seg:



    Men jeg var alts oppe i treningssenteret to ganger. Den ene gangen p gruppetime, og den andre trente jeg styrke. Jeg nok skylde p s masse jeg vil, men jeg har hatt vondt i halsen ei lita uke, s det er litt av grunnen til manglende trening. Ok, kombinert med minimalt med motivasjon og latskap.



  • 07.nov.2010     Kl.21:49
  • Trening uke 44 (2) Unbelieveable!

    kt 1: Klarte bare 25 min, s den gjelder ikke

    kt 2: 5 km 30 min, 44 sek - 9,8 km/t

    kt 3: Shait, klarte 17 min, s gjelder ihvertfall ikke!

    kt 4: 5 km 30 min, 22 sek - 9.9 km/t

    Og s ble det sren meg ikke tid til noe kt 3 den her uka.

    Ja, vet det er 7 dager i uka. Men med en liten baby og en mann som arbeider sent og noe jeg er tusen prosent sikker p er en begynnende vinterdepresjon (hrt at det er s moderne ha snt noe) og tusen andre gode unnskyldninger s er 4 ganger max. det jeg kommer meg opp i et treningsstudio.

    Men, 2 godkjente kter denne uka betyr 4 neste uke. S det s!!!

    Jeg blir nok ndt til ligge under 30 minutter i minst tre ekstra kter, for formen er veldig ustabil, og jeg vil vre sikker p at det ikke bare er flaks som fr meg gjennom dette.






  • 04.nov.2010     Kl.19:56
  • Oppskriften p f stram kropp!

    Kom deg p trening og spis sundt!!!

    Ellers s klarte jeg gjennomfre mitn frste godkjente treningskt i gr. Lp 5 kn p 30 min og 44 sekunder. Dritbra til vre meg, spr du meg!

    Men ikke s bra i det store og hele.

    Det spise sundt har jeg alltid vrt flink til. Helt til jeg ble gravid. Og det er det vanskelig gjre om p nr man gr hjemme ihvertfall.

    Men jeg lover jeg blir stor og sterk. Trener jo litt styrke og. Husk: mlet mitt er OVERHODET ikke slanke seg, men stramme opp og f bedre kondis. Bares s det er sagt. Vil ikke komme i SEogHR under overskriften "Drlig rollemodell".

    Ikke at det er fare for det med det frste...

    Her er noen av de der bildene... Som ikke er ment virke selvdiggende, men pga at det ikke "ser-ut-som-om-jeg-bare.har-ftt-ei-venninne-til--ta-bilde-men-har-egentlig-brukt-selvutlser"-bilde, s ser det jo selvdiggende ut:












  • 03.nov.2010     Kl.11:01
  • Trening uten power!

    I gr skulle jeg opp i fitnessworld for lpe ukas frste 5 km. Motivasjonen hadde overhodet ikke eksistert i lpet av dagen s jeg var litt spent p hvordan det skulle g.

    Det var dmt til mislykkes.

    Jeg lp ca 4 km p 25 minutter, s det var ikke helt galt. Jeg greide bare ikke fullfre. Er s skuffet over meg selv. Kan legge skylden p mye, men desverre har jeg til slutt bare meg selv takke. Og Ipoden. Bare drittmusikk.

    Btw... Treningskta teller ikke! M nok gjennomfre den for at den skal kunne gjelde.




    Noen som kan tipse meg om god lpemusikk?



    Perlen

    Perlen

    27, Trondheim

    Hei! Jeg er en ekte Perle som befinner seg i Kbenhavn hvor det er dejligt vre norsk. Den 14.07.10 ble jeg mamma, og den 29.11.10 ble jeg kone. Det har vrt et stort r for meg og min lille familie, og jeg gleder meg til se hva 2011 bringer for oss. Hvis du vil flge med, s forteller jeg det meste her p bloggen. Jeg kan kontaktes p mail: merethethangstad@gmail.com

    hits