• 19.jul.2011     Kl.06:50
  • En anorektisk moteblogger med angst for karbohydrater...

    Så fikk jeg selvfølgelig en mail fra en av mine herlige lesere som i all sin bekymring lurte på om jeg (and I quote): "ikke kan la være med å slanke deg for du er nydelig som du er"...

    Dette er da, en kommentar til mitt nye"Treningsprosjekt", hvor jeg har store planer om å bli en veltrent mamma. Vel, kjære leser, og andre som måtte finne på å tro at jeg er enda en av de anorektiske motebloggerne som ikke spiser ett eneste gram karbohydrater og har angst for alt som fyller opp magen samtidig som jeg løper 3 mil hver dag, NEIIIIIII!

    Jeg har virkelig ingen ambisjoner om å hverken gå ned i vekt eller bli fanatisk når det kommer til trening og kost. Jeg vil trene og leve sundt, og rett og slett ta imot alle helsegevinstene og eventuelle forandringer det har på kroppen med åpne armer. 

    For å understreke hva jeg mener, vil jeg gjerne skrive et par ord om mine "Treningsidoler". Dette er to jenter hvis blogger jeg følger daglig. Og jeg lar meg selvsagt påvirke av deres smittende gode humør og mengder av energi. Dette er jenter som vil noe. Dette er jenter man trygt kan se opp til. 

    De to jeg snakker om, er Silje Mariela (www.bodywork.blogg.no) og Kristine Weber (www.kriweb.no). Ikke bare kroppene, som jo ser fantastiske ut, men også motivasjonen og evnen til å ha treningen som en livsstil er avgjørende for at jeg har valgt dem. Jeg har fått tillatelse til å låne to bilder av dem, slik at vi en gang for alle kan se hvor fantastisk flotte de er, og hvor heldig man er hvis man kan oppnå en lignende fysikk. 

     

    Silje Mariela

     

     
    Kristine Weber


    Jeg vil også påpeke noe de begge er riktig dyktige med, og det er kosthold. Kosthold er en stor del av treningen, og man kommer ingen vei hvis man sluntrer unna her. Disse to jentene tuller ihvertfall ikke med kostholdet sitt, for så ville de aldri hatt en så sterk og sunn fysikk. 

    Og, en siste ting. Har en drøm og en visjon om å kunne nærme meg en lignende form, men jeg tenker altså på veldig lang sikt. Så jeg stresser ikke, og har jo heller ingen ambisjoner om at det skal bety ALT for meg. Men det er jo virkelig ingenting som motiverer meg mer enn alle positive helsegevinster man sitter igjen med hvis man kommer i gang med en sunn og sterk livsstil. 

     



  • 10.jul.2011     Kl.16:17
  • Releasing nytt prosjekt: Veltrent Mamma!

    Ja, nå skal dere høre. Jeg har prøvd det meste som motivasjon. Men jeg kommer ikke riktig i gang igjen med formen slik den en gang var (sommeren 2009). I prinsippet så er kroppen minimalt forandret etter graviditet og barnefødsel, og vektmessig er jeg sånn omtrent der jeg var før jeg ble gravid. Muskler, derimot, er det ikke mye av, og det er det som jeg synes er pent. En veltrent, muskuløs kropp. 

    Men, med fare for å høres altfor kroppsfiksert ut (er ikke alle det?), så savner jeg mange av helsegevinstene med å trene regelmessig og ha en sterkere kropp. Overskuddet som kommer gjennom trening er absolutt min motiasjon nummer 1. Deretter kommer den automatiske lysten til å leve sundere, bedre selvtillit, bedre humør og bedre holdning. God holdning gjør mye med en kropp, og jeg kan godt se jeg har sunket sammen litt de siste åra. I tillegg er sprettrumpa borte, og den skal så absolutt trenes tilbake igjen. 

     Jeg er tidenes dårligste til å holde slike avtaler med meg selv, så jeg har rett og slett laget et avkrysningsskjema som jeg skal bruke når jeg oppdaterer treninga her på bloggen. I tillegg skal det komme formbilder hver uke. 1. august er en mandag, så jeg kommer nok med "Før" bilder den dagen. Formbildene kommer på fredag morgen. Det er den dagen jeg vil være ferdig med 3-4 av ukas 5 økter, og sannsynligvis den dagen jeg føler meg i best form. 

    Kostholdsmessig er jeg generelt motivert til å være sunn. Sommeren er vanskelig her i Danmark, for vi spiser ute hele tiden. Men det er ingen unnskyldning. Jeg må spise masse mer for å oppnå resultater, men også sunnere. Husker da jeg trena 5 ganger i uka tidligere, så hadde jeg allerede spist 3 måltider før lunch. Jeg kan godt merke det på matlysten når jeg trener, og det kan jo kun være positivt for resultatet når det kommer til muskelbygging. Jeg spiser generelt litt(!) lowcarb, så det fortsetter jeg nok med, og prøver å øke protein- og fettinntak istedet.

    Jeg vet at kroppsfokus i blogger ikke er særlig populært. Det er derfor viktig av meg å understreke at dette IKKE er trening og slanking, men trening for å oppnå en mer muskuløs kropp. Jeg har på ingen måte behov for å gå ned i vekt, snarere tvert imot, og ønsker på ingen måte fokus på vekt. Jeg vil ha mitt speilbilde som fokus, og et mål om markerte muskler. 

    Jeg vil også vise andre og meg selv at man selvfølgelig kan være veltrent selv om man har fått barn. Det finnes ingen "regel" om at mødre ikke kan være muskuløse og stolte over kroppen sin. Jeg vil bli en stolt og sterk mamma. Og det gjør ikke noe om mannen min synes jeg er lekker heller. 

    Jeg vil også understreke at jeg regner med, og er forberedt på litt negative kommentarer rundt dette. Men jeg tar det ikke så tungt. Jeg skal nok kunne forsvare min misjon. 

    Så tror jeg at jeg har fått notert ned det hele. Jeg gleder meg, og skal bruke resten av Juli måned på å motivere meg selv. Jeg har også ordnet meg et lite motivasjonsskjema:

     



    



  • 16.jun.2011     Kl.14:23
  • Treningsluxus

    Eeeeh, jeg skulle jo begynne på nytt treningssenter i går, men det ble sushi istedet (?!!). I kveld skal vi på konsert ved Rosenborg Slott (tell u later), og imorgen skal Phillip jobbe seint. Lørdag er festivaldag. Så blir det nok ikke før mandag.

    Nå var jo poenget med det nye treningssenter at det var barnepass, så jeg burde jo ikke være avhengig av Phillip. Meeen, nå som jeg for ei uke ble ferdigutdanna, så fikk jeg i eksamensgave fra Phillip at han skulle betale treningen. Hurraaa. Og det som enda bedre er, er at jeg skal trene 1 måned på VIP avdelinga for å se om dette kanskje kunne være noe for meg. 

    (Eh, halloo? NOE FOR MEG? selvfølgelig er det da noe for meg!)

    VIP avdelinga tilbyr følgende:

    • Eksklusiv fælles relax-lounge med spa 
    • Saunaer
    • Fælles dampbad
    • Solarium til fri benyttelse
    • Ekstra store skabe
    • Håndklæder og badekåber
    • Frisk frugt
    • Kildevand, kaffe og the

     

     

    I tillegg er det et begrenset antall mennesker som kan trene der, noe som passer meg helt perfekt. Det finnes ingenting verre enn å trene i et stappfullt treningssenter.

     Iiiiih, gleder meg!!!


    

     

     



  • 11.jan.2011     Kl.07:40
  • Med god grunn til å være stolt av meg selv!

    Ja, i dag er jeg faktisk overdrevet stolt av meg selv. Det kan nok diskuteres hvorvidt alle er enige i at jeg har en god grunn, men for meg er det absolutt en optimal stolthetsårsak (?).

    Jeg stod nemlig opp klokka 05.00, til tross for at prinsessen har sørget for tidenes mest ustabile nattesøvn for sin mor. Og ikke bare stod jeg opp klokka 05.00, men etter en kopp kaffe og titusen tankespark i bakenden fikk jeg rota meg avgårde på trening.

    Jepp, u heard it; TRENING!

    Så nå er det gang i den igjen. Og i dag var årets første morgentrening. Av mange!

    Har bevis for de som rister på hodet og småhumrer for seg selv fordi de nok en gang har tatt meg i en løgn:

     

     

     

    Jeg hadde virkelig glemt hvor herlig det var å trene på morgenkvisten. Ingen irriterende fjortisser som løper rundt og "trener" mens skravla går og tyggegummien rulles rundt hver en ledig finger som de ikke har langt oppi rævva til en av der deilige (!!!) fyrene som står og flasher en unaturlig muskuløs kropp.

    Så kommer bildebevis 2. Jeg kan med godvilje skimtes i det fjerne. Gadd ikke utsette dere for sminkefri dag. Ja, jeg er så overfladisk at dere ikke får se trynet mitt klokka 06.00 på morgenen. Har slutta å ta sol også, så ser bare tygd og utspyttet ut i tillegg til at jeg er bleik.

     

     

     

    Og det ble styrketrening. Som dere sikkert har skjønt, by now, så er løpeprosjektet lagt på is. Det er så himla kjedelig. Dessuten trenger bønnestengelen litt muskler. Fikk en liten bi-kommentar fra ei venninne her en dag om at hu syntes armene mine lignet armene på et afrikabarn i nød, så da er vel ikke løping og forbrenningstrening det beste for å rette opp den saken.

    Så i dag er skuldre, rumpe/ben og litt mage helt pumpet på Perlen.

    Belønning skal man selvsagt ha, så jeg investerte i favorittproteinpulveret:





    Nå skal proteinpulver med Kaffe Latte smak nytes sammen med en kopp kaffe og litt nettaviser for jeg skal teste ut min hjemmelagde saltskrubb (i mangel på en ferdigkjøpt en). Deler oppskrift og resultat senere.

    Dagen i dag står i velværens tegn!



  • 09.jan.2011     Kl.20:13
  • På'n igjen!



    Ja, når vi så har vært så utrolig rutinerte at vi har handla inn middager til en hel uke, så er det bare å sette seg ned å planlegge trenings- og skoleuka.

    På mandag skal vi på babysvømming med mødretrim. Det er et morsomt opplegg hvor mødrene først har en halvtime i vannet mens babyene blir passet av instruktørene på land. Så skal babyene bade med mammaen sin etterpå. Gleder meg. Må huske å finne fram bikinien. Skulle ønske jeg hadde badedrakt, men den eneste jeg eier er en med plass til gravid-mage. Den passer heldigvis ikke mer.

    Så skal jeg klare morgentrening på tirsdag og torsdag, pluss 1 gang yoga. Det er jo nyttårsforsettene mine. I tillegg skal jeg jo trene en gang i helga, men nå ser det ut til at vi reiser en tur til Sverige, så da får det holde med masse gåing.

    Skolearbeid SKAL være en del av dagen. Ettermiddagsluren til Emilia står i skolearbeidets navn. Da skal jeg sitte og lese. Alt husarbeid skal derfor gjøres fra morgenen av, så jeg kan konsenterere meg masse om skolen utover dagen.

    Jeg håper jeg får til alt jeg ønsker. Dette blir ei fin prøveuke, for neste uke er det norgestur igjen. Men det blir ikke så lenge som sist...

    ...bare en liten studietur!

     



  • 17.nov.2010     Kl.07:50
  • Mave BALLE Lår med elendige instruksjoner!

     

    Torsdag droppa jeg å løpe til fordel for min første gruppetime evver i Danmark; Mave, Balle, Lår. Ja, altså Mave, rompe, lår på godt norsk.

    Ett eller annet sted i mitt hode hadde jeg jo sett for meg at kvaliteten på instruktørene og gruppetimene her i en av de største fitnessenter-kjedene i Europas hovedstad var mega høy. Men, den gang ei. Kanskje støtte jeg bare på feil instruktør, men det er da litt merkelig når hun begynner timen med:

    1) Slenge dritt om sin kollega (hvem nå det er), og si følgende "Jeg ved I har lavet den her øvelse med min kollega, men I skal altså følge med nu når jeg viser den igen, for JEG ønsker at holde fokus på at lave øvelsen rigtig!"

    2) Avbryter alle, til og med musikken midt i settet fordi èn person ikke gjør øvelsen riktig og viser henne det foran alle sammen. Joda, man skal sørge for at alle gjør det rigtig, men jeg så tårene nesten piple frem på den stakkars jenta, som forøvrig prøvde så godt hun kunne og aldri fikk det til.

    Det stopper ikke her. Videre gjør hun følgende "feil" (i mine øyne):

    3) Spiller house og techno for full guffe, elv om minst 5 av deltagerne er pensjonister, og INGEN hører hva hun sier. Der er forskjell på en pumpe-time og en lell mave-balle-lår mener nå jeg.

    4) Bruker øvelser JEG (betyr ikke at det er riktig altså) har lært at er belastende her og der, og gjør dem i tillegg i så høyt tempo at ingen når å gjøre det riktig.

    I tillegg til dette synes jeg bare det hele virket totslt uproffesjonelt, og lite hyggelig og motiverende. Jenta var grei nok, men sett henne på en time med mer tempo og energi og lavere aldresgruppe, så får hun kanskje noe igjen for det selv også.

    Mon tro om jeg noen sinne beveger meg inn på en gruppetime igjen. Jeg bør jo det. For det kan jo umulig være sånn at ALLE gruppetrenerne er så, eh, dårlige?

     







  • 16.nov.2010     Kl.20:31
  • Trening uke 3: "1 mil på 1 time"

    Jeg lar bildet tale for seg:

     



    Men jeg var altså oppe i treningssenteret to ganger. Den ene gangen på gruppetime, og den andre trente jeg styrke. Jeg nok skylde på så masse jeg vil, men jeg har hatt vondt i halsen ei lita uke, så det er litt av grunnen til manglende trening. Ok, kombinert med minimalt med motivasjon og latskap.



  • 07.nov.2010     Kl.21:49
  • Trening uke 44 (2) Unbelieveable!

     

    Økt 1: Klarte bare 25 min, så den gjelder ikke

    Økt 2: 5 km 30 min, 44 sek - 9,8 km/t

    Økt 3: Shait, klarte 17 min, så gjelder ihvertfall ikke!

    Økt 4: 5 km 30 min, 22 sek - 9.9 km/t

    Og så ble det søren meg ikke tid til noe økt 3 den her uka.

    Ja, vet det er 7 dager i uka. Men med en liten baby og en mann som arbeider sent og noe jeg er tusen prosent sikker på er en begynnende vinterdepresjon (hørt at det er så moderne å ha sånt noe) og tusen andre gode unnskyldninger så er 4 ganger max. det jeg kommer meg opp i et treningsstudio.

    Men, 2 godkjente økter denne uka betyr 4 neste uke. Så det så!!!

    Jeg blir nok nødt til å ligge under 30 minutter i minst tre ekstra økter, for formen er veldig ustabil, og jeg vil være sikker på at det ikke bare er flaks som får meg gjennom dette.

     






  • 04.nov.2010     Kl.19:56
  • Oppskriften på å få stram kropp!

    Kom deg på trening og spis sundt!!!

     

    Ellers så klarte jeg å gjennomføre mitn første godkjente treningsøkt i går. Løp 5 kn på 30 min og 44 sekunder. Dritbra til å være meg, spør du meg!

    Men ikke så bra i det store og hele.

    Det å spise sundt har jeg alltid vært flink til. Helt til jeg ble gravid. Og det er det vanskelig å gjøre om på når man går hjemme ihvertfall.

     

    Men jeg lover jeg blir stor og sterk. Trener jo litt styrke og. Husk: målet mitt er OVERHODET ikke å slanke seg, men å stramme opp og få bedre kondis. Bares så det er sagt. Vil ikke komme i SEogHØR under overskriften "Dårlig rollemodell".

    Ikke at det er fare for det med det første...

    Her er noen av de der bildene... Som ikke er ment å virke selvdiggende, men pga at det ikke "ser-ut-som-om-jeg-bare.har-fått-ei-venninne-til-å-ta-bilde-men-har-egentlig-brukt-selvutløser"-bilde, så ser det jo selvdiggende ut:

     












  • 03.nov.2010     Kl.11:01
  • Trening uten power!

    I går skulle jeg opp i fitnessworld for å løpe ukas første 5 km. Motivasjonen hadde overhodet ikke eksistert i løpet av dagen så jeg var litt spent på hvordan det skulle gå.

    Det var dømt til å mislykkes.

    Jeg løp ca 4 km på 25 minutter, så det var ikke helt galt. Jeg greide bare ikke å fullføre. Er så skuffet over meg selv. Kan legge skylden på mye, men desverre har jeg til slutt bare meg selv å takke. Og Ipoden. Bare drittmusikk.

    Btw... Treningsøkta teller ikke! Må nok gjennomføre den for at den skal kunne gjelde.

     




    Noen som kan tipse meg om god løpemusikk?



    Perlen

    Perlen

    27, Trondheim

    Hei! Jeg er en ekte Perle som befinner seg i København hvor det er dejligt å være norsk. Den 14.07.10 ble jeg mamma, og den 29.11.10 ble jeg kone. Det har vært et stort år for meg og min lille familie, og jeg gleder meg til å se hva 2011 bringer for oss. Hvis du vil følge med, så forteller jeg det meste her på bloggen. Jeg kan kontaktes på mail: merethethangstad@gmail.com

    hits